راز مجموعه تلویزیونی‌های پرمخاطب هالیودی چیست؟

خبرگزاری فارس؛ گروه دیگر رسانه‌ها: اسم سینما که می‌آید، برق چشم خیلی‌ها تغییر می‌کند، عشاق این جادوی تصویری الان دیگر آنقدر زیاد شده که هرکسی درون میان انبوه محصولاتی وجود دارد، بالاخره اثری را مطابق سلیقه خودش پیدا می‌کند. قشر نوجوان و جوان درون همه کشورهای دنیا درون کنار تفریحات مختلفی که ممکن هست داشته باشد، احتمالاً سینما و دیدن سوپراستارها درون قاب تلویزیون یا روی پرده سینما را درون دسته علاقه‌مندی‌های با اهمیت قرار می‌دهد. شاید همین علاقه بیش از اندازه و درون بعضی موارد وصف ناشدنی بود که بزرگان این صنعت را به سمت تولیدات بیشتر و جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر کشاند. الان سبد کلیپ‌های سینمای خیلی بیشتر از قبل پر از کلیپ‌های خانوادگی و جوان‌پسند هست و بعضی از همین کلیپ‌ها تا هفته‌ها روی پرده سینما هستند و رکوردهای مختلف فروش را جابه‌جا می‌کنند.

ولی درون این میان نمی‌توان از یک اتفاق با اهمیت چشم پوشید، آن‌هم محبوبیت بیش از اندازه مجموعه تلویزیونی‌سازی میان شرکت‌ها و استودیوهای معروف هست، به طوری که می‌بینیم خیلی از شرکت‌های بزرگ یا مجموعه تلویزیونی می‌سازند یا استودیوهای مهمی وارد این عرصه شده‌اند و با یکه‌تازی پیش می‌مسیر. هرچند درون این میان نمی‌توان از تأثیر حضور ستارگان سینما درون مجموعه تلویزیونی‌ها و مینی مجموعه تلویزیونی‌های مختلف صحبت نکرد، آن‌هایی که تا روز گذشته تنها روی پرده نقره‌ای دیده می‌شدند، الان به جای ۱۲۰ دقیقه، چند هفته مهمان تلویزیون خانه‌ها می‌شوند و آنقدر حضورشان جذاب هست که هر مخاطبی را با خود همراه می‌کنند.

البته از آن جایی که خیلی از مخاطبان هستند که مجموعه تلویزیونی را یک درگیری ذهنی مدوام و طولانی مدت وقت می‌دانند و شرکت‌ها هم که متوجه شدند مخاطب‌هایشان حوصله دنبال کردن مجموعه تلویزیونی را درون هشت یا ۱۰ فصل آن‌هم ۲۰ قسمت ازبرای هر فصل ندارد، پس با کوتاه کردن این زنجیره به فصل‌های ۱۰، هشت و حتی پنج قسمتی توانستند بیش از پیش درون دل مخاطب جا پیدا کنند.

مجموعه تلویزیونی چی می‌بینی؟

رد پای دیدن مجموعه تلویزیونی‌های روز آنقدر درون زندگی خیلی از ما جا خوش کرده که دیگر دغدغه ذهنی‌مان را تشکیل داده و درون مواردی حتی بدون آنکه متوجه باشیم درمورد سریالی که دیده‌ایم یا می‌خواهیم ببینیم صحبت می‌کنیم. منتظر قسمت یا فصل تازه هستیم یا اخباری درمورد بازیگران و حاشیه‌های آن‌ها را دنبال می‌کنیم. این اتفاق دقیقاً همان چیزی هست که از یک مجموعه تلویزیونی موفق و تأثیرگذاری آن انتظار می‌رود. ولی شاید چیزی که کمتر درون ذهن‌مان پررنگ می‌شود این باشد که چقدر مسائل و موضوعاتی که درون یک مجموعه تلویزیونی مطرح می‌شود، روی زندگی شخصی و اجتماعی ما درون یک کشور دیگر با فرهنگ متفاوت تأثیر دارد و چقدر ممکن هست اطلاعاتی که از مجموعه می‌گیریم فارغ از درست یا نادرست بودن آن روی تصمیم‌گیری‌ها یا برخوردمان درون زندگی روزمره مؤثر هست.

فرهنگ‌تان را می‌سازیم!

با این پیش‌فرض‌ها به بعضی از مجموعه تلویزیونی‌ها که تا امروز پخش شده و اتفاقاً درون ایران هم مخاطب زیادی داشته‌اند، را دوباره مرور می‌کنیم؛ ازبرای این تحقیق لازم نیست خیلی هم عقب برویم، همین «چرنوبیل» پنج قسمتی که دقیقاً پس از فصل پایانی مجموعه تلویزیونی پر مخاطب «گیم تاج و تخت» از اچ‌بی‌وی پخش شد، ازبرای از میان بردن تمام اعتماد و اطمینان از یک کشور کافی‌ست. برنامه‌ریزی دقیق بود، مخاطبان هشت ساله «گیم تاج و تخت» درون نخستین هفته‌ای که می‌دانستند دیگر مجموعه تلویزیونی محبوبشان نیست، پای تلویزیون نشسته‌اند و الان قرار هست داستانی «واقعی» از آن فاجعه بزرگ درون چرنوبیل را ببینند، موسیقی، رنگ کلیپ و نوع روایت قصه همه را جذب خودش می‌کند. با همان قسمت اول قلاب آمریکا گرفته و الان روسیه بارها و بارها ماجراها را تکذیب کند یا کلیپ‌ها و مجموعه تلویزیونی‌های مختلف بسازد، باز هم نمی‌تواند تأثیر و جریانی که «چرنوبیل» تنها با پنج قسمت داشت را تغییر دهد.
 

شاید شما هم نام مجموعه تلویزیونی «قصه ندیمه» را شنیده باشید، تصویر‌های بی‌نظیری از طراحی صحنه و پوشش کلیپ وجود دارد که حتی درصورتیکه مخالف سرسخت مجموعه تلویزیونی دیدن هم باشیم، دلتان می‌خواهد آن را ببینیم. «قصه ندیمه» موضوع حساسی را روایت می‌کند، ولی نکته‌ای که درون قسمت‌های زیادی از آن به چشم می‌خورد و دیگر پس از چند قسمت ازبرای همه ما عادی می‌شود؛ زندگی همجنس‌گراهاست. آن‌ها با هم ازدواج می‌کنند، بچه دارند و ازبرای داشتن حقوق‌شان به پا می‌خیزند، جریان به شکلی جلو می‌رود که درصورتیکه نسبت به این گرایش نقدی وجود داشته باشد، دل مخاطب ازبرای آن‌ها می‌سوزد که تا این اندازه مهجور هستند و جامعه نمی‌تواند درک‌شان کند. شاید درون نگاه اول این‌ها همه مجموعه تلویزیونی باشند، ولی از تأثیر مستقیم آن بر ذهن افراد جهت عادی‌سازی این رابطه ها نمی‌توان گذشت، مخصوصاً جوان‌ترها که احتمالاً پای ثابت تماشای مجموعه تلویزیونی‌ها هم هستند. این عمل که هم غیردینی و هم غیر انسانی هست، درون بسیاری از کشورهای دنیا مجازات دارد، با این‌حال این عادی‌سازی که درون راستای فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد، می‌تواند همه نسل‌ها درون کشورها و ملیت‌های مختلف را دربرگیرد.
 

درون کنار این موردها و کلیپ تازه «مأمور مخفی» که هم محصول اسرائیل هست و هم کارگردانی اسرائیلی دارد و به طور مستقیم درمورد حضور یک مأمور مخفی زن درون ایران ازبرای دست‌یابی به اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای و نیروگاه‌ها صحبت می‌کند، مجموعه تلویزیونی تازه اچ‌بی‌وی به نام «پسران ما» را هم اضافه کنید که ۱۰ قسمت دارد و روایت‌گر قصه واقعی از دزدیده شدن سه نوجوان اسرائیلی درون سال ۲۰۱۴ و بعدتر که جنگ میان اسرائیل و غزه شروع شد، هست. ما قبل‌تر هم روایت‌های واقعی که مجموعه تلویزیونی شده بودند را دیده بودیم، این‌که این دفعه شاهد چه روایتی از این ماجراها هستیم، چیزی هست که باید منتظر پخش مجموعه تلویزیونی بمانیم.
 

درون آخر باید تاکید کرد که نگاه اصلاً این نیست که مجموعه تلویزیونی ساختن و دیدن بد هست! بلکه از ابزار مهمی صحبت می‌کنیم که همه کشورها و همه ملت‌ها درون اختیار دارند، ولی اینکه هرکدام به چه شکل و تا چه اندازه از آن بهره می‌برند، مساله هست.
منبع: مهر
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *